Dr. V. Nagy Adrienn Ügyvédi Iroda

Mi az a védjegy, és miért fontos levédetni a márkanevet?

Az üzleti élet mindennapjaiban a márkanév jogi védelme gyakran háttérbe szorul az egyéb sürgős teendők mellett annak ellenére, hogy a brand a vállalkozás egyik legértékesebb vagyona, amelyet érdemes megóvni a konkurencia és a jogtalan felhasználók ellen.

Gyakori, hogy egy cégvezető csak akkor szembesül a védjegy hiányának következményeivel, amikor már megtörtént a baj – például egy versenytárs hasonló nevet kezd használni. Ez a blogbejegyzés közérthetően összefoglalja, mi a védjegy, miért fontos levédetni a márkanevet, és hogyan zajlik a védjegybejelentés folyamata. 

Mi az a védjegy?

A védjegy egy jogi oltalom alá eső megjelölés (például egy szóösszetétel vagy logó), amely alkalmas arra, hogy a terméket vagy a szolgáltatást egyértelműen megkülönböztesse másokétól. Lényegében a védjegy biztosítja, hogy a fogyasztók az adott név vagy embléma láttán az adott vállalkozáshoz kapcsolják a terméket, és ne tévesszék össze más piaci szereplő kínálatával.

 

Egy bejegyzett védjegy tulajdonosa kizárólagos jogot kap a megjelölés használatára az adott országban és az előre meghatározott termékkörben. Ez az oltalom Magyarországon 10 évig érvényes, és lejáratkor további 10 éves periódusokra korlátlanul megújítható. A védjegyoltalom ideje alatt senki más nem használhatja azonos vagy összetéveszthetően hasonló néven ugyanazon árukat vagy szolgáltatásokat, kivéve ha erre a védjegyjogosult engedélyt ad.

 

Laikusként sokan csak a logóra vagy a névre gondolnak, de valójában szinte bármi lehet védjegy, ami megfelelően megjeleníthető. Néhány példa védjegytípusokra:

  • szó vagy kifejezés: pl. a vállalkozás neve, márkanév, terméknév, szlogen.
  • grafikus jel: pl. logó, ábra, embléma.
  • forma vagy design: egy termék jellegzetes formája vagy a csomagolása.
  • szín, hang stb.: akár egy egyedi színkombináció vagy hangjelzés is levédhető védjegyként.

 

A köznyelvben gyakran a márka vagy logó szavakat használjuk a védjegy helyett, ám fontos megérteni, hogy ezek a megjelölések csak akkor élveznek jogi védelmet, ha védjegyként hivatalosan be vannak jegyezve. Vagyis hiába ismert a cégneve vagy termékneve, amíg nem rendelkezik védjegyoltalommal, addig nem tud hatékonyan fellépni a használattal visszaélőkkel szemben.

Miért fontos levédetni a márkanevet?

Gyakran hangzik el cégvezetőktől a kérdés: „Van egy bejáratott brandem, miért kellene levédetnem?” Nos, a védjegyoltalom egyfajta biztonsági háló a márkának, és számos előnyt nyújt hosszú távon. 

 

Nézzük, miért fontos a márkanevet védjegyként bejegyeztetni:

  • Kizárólagos használati jog és jogi védelem: a védjegy bejegyzésével a bejelentő szerzi meg az adott név vagy logó kizárólagos használati jogát a piacon. Ez azt jelenti, hogy jogi úton felléphet bárkivel szemben, aki engedély nélkül használja ugyanazt vagy egy összetéveszthető megjelölést. 
  • Védelem a másolás és névhasználat ellen: egy sikeres márkanevet mások is szívesen „kölcsönvennének”, ha nincs levédve. A védjegyoltalommal azonban elejét lehet venni annak, hogy a versenytársak büntetlenül lemásolják a jól felépített brandet. Ráadásul a védjegyjog rendszere alapján általában azé a jog, aki először nyújt be védjegybejelentést egy adott névre
  • Üzleti érték és versenyelőny: a védjegy bejegyzése befektetés a cég értékébe. A szellemi tulajdon (ideértve a márkaneveket) ma már a vállalkozások vagyonának jelentős részét adja, hiszen aki időben gondoskodik márkája védelméről, az versenyelőnyre tehet szert. A védjegyoltalom révén ugyanakkor a márkanév kézzelfogható vagyonelemmé válik, amely növeli a cég értékét és akár később licencelhető vagy értékesíthető is.
  • Presztízs és fogyasztói bizalom: egy védjeggyel levédett márkanév növeli a cég hitelességét. Üzleti tárgyalások során komolyabb benyomást kelt, ha egy cég képviselője elmondhatja, hogy a márkáját hivatalosan is védjegy oltalmazza